Erasmus po polsku

Pierwszy przystanek – Łódź

Cudze chwalimy, a swoje wciąż poznajemy…, dlatego nasza szkoła przystąpiła do programu „Erasmus po polsku”, który jest realizowany przez dwie łódzkie szkoły: Szkołę Podstawową z Oddziałami Integracyjnymi nr 111 oraz Szkołę Podstawową nr 26 w Łodzi oraz Szkołę Podstawową w Gródku, Szkołę Podstawową w Michałowie i oczywiście naszą. 16 maja pojechałyśmy do pięknego, wielokulturowego miasta – Łodzi. Zwiedzałyśmy m.in.: Pałac Poznańskiego, Cmentarz Żydowski, Stację Radegast. Uczestniczyłyśmy w warsztacie poświęconym historii ulicy Piotrkowskiej. Pan Piotr Malesa opowiadał nam o Piotrkowskiej z dawnych lat i tej, po której mogliśmy długo spacerować 17 maja. Nogi wcale nas nie bolały 😉 Warsztat pani Małgorzaty Mateckiej dotyczył natomiast języka nienawiści. Po tym spotkaniu dyskusjom wieczornym nie było końca.

Podczas trzydniowego pobytu w Łodzi towarzyszyły nam: wzruszenie, zaduma, a także radość z przebywania z młodzieżą, która szanuje odmienność kulturową i poznaje, tak jak my, obyczaje i tradycje mniejszości narodowych w Polsce. Nie możemy nie wspomnieć o Parku Ocalałych i Centrum Dialogu. Tam, z zapartym tchem, obejrzeliśmy wystawę poświęconą Markowi Edelmanowi. Parafrazując jego słowa, wiemy, że: „Musimy się uczyć w szkołach, w przedszkolach, na uniwersytetach, że zło jest złem, że nienawiść jest złem i że miłość jest obowiązkiem.”

Dziękujemy naszym opiekunom: pani Elżbiecie Brzęś, pani Magdalenie Wrotnowskiej oraz pani Magdalenie Antczak za opiekę podczas wyjazdu. Przyjaciół z Łodzi zapraszamy do Białegostoku, gdzie pokażemy kulturę tutejszych mniejszości narodowych, jak również zapoznamy z pięknymi miejscami i  zabytkami naszego regionu. Do zobaczenia 🙂

Drugi przystanek – Białystok

W dniach 3.06-6.06.2019r. w naszym mieście i szkole gościliśmy Uczniów z zaprzyjaźnionych łódzkich szkół, tj. ze Szkoły Podstawowej Nr 26 i Szkoły Podstawowej Nr 111 z Oddziałami Integracyjnymi.

Różnorodność przestrzenią dialogu-Moja mała Ojczyzna – to nasz cykliczny konkurs, podczas którego wszyscy uczestnicy pochylają się nad tematem wielokulturowości nie tylko naszego regionu, ale i wielokulturowości najbliższego otoczenia. Przybyli Goście mogli usłyszeć pieśni białoruskie w wykonaniu zespołu Siostry Ostapczuk, jak również podziwiać tańce kaukaskie zespołu LOVZAR. Tancerze, to nasi koledzy i koleżanki ze szkoły 😉 Po południu, Przyjaciele z Łodzi pod opieką ks. Eugeniusza Skowrońskiego mogli podziwiać dwie białostockie cerkwie, a także usłyszeć o kulturze prawosławia. Podczas spaceru weszli na chwilę do Sanktuarium Miłosierdzia Bożego – kościoła, który jest wizytówką Białegostoku.
Kolejny dzień, to wspólny wyjazd do Kruszynian i Supraśla. W tajniki kultury tatarskiej wprowadził nas przewodnik p. Dżamil. Kolegów i koleżanki z Łodzi zachwyciło także przepiękne Muzeum Ikon. Swoje wrota otworzył również przed nami monastyr w Supraślu. Wieczorem, wszyscy pełni nowych wrażeń, degustowali specjały kulinarne naszego regionu.

Podlasie może się również poszczycić takimi znakomitościami jak Ludwik Zamenhof (twórca języka esperanto). Dlatego nie można było się obejść bez warsztatów esperanto w Centrum Zamenhofa. Po południu uczestniczyliśmy w jeszcze jednej lekcji – języka białoruskiego. Usiedliśmy w ławkach naszej szkoły, aby pouczyć się białoruskiego alfabetu. Tą lekcję oraz warsztaty z kultury białoruskiej przygotowały panie ze szkół w Gródku i Michałowie. I jak to w życiu bywa, wszystko co dobre, kończy się szybko. Niestety, wieczorem żegnaliśmy naszych Przyjaciół z Łodzi, mówiąc: „Do zobaczenia!!!”.

Stacja –

Warsztaty wielokulturowe.  To końcowa stacja naszej przygody Erasmus po polsku w tym roku szkolnym. Wraz z naszymi paniami jeszcze raz postanowiłyśmy rozejrzeć się wokół siebie i przyjrzeć się różnorodności, która nas otacza. Był to czas wielu dyskusji, czytania wierszy, przewodników i oglądania filmików oraz zdjęć z partnerskich wizyt naszych szkół. Miło było powspominać. A teraz czas na wakacje i zasłużony wypoczynek 🙂

This entry was posted in Aktualności. Bookmark the permalink.