Uczymy programować

Innowacje:

Programowanie i zabawa

W ramach pilotażowego wdrażania nauki programowania w edukacji rozpoczynamy w klasie 1 (w roku szkolnym 2016/2017) innowację polegającą na połączeniu zabawy ze zdobywaniem umiejętności programistycznych.

Innowacja w formie zajęć dodatkowych skierowana jest do wszystkich chętnych uczniów klas pierwszych w dwóch grupach. Zajęcia w formie zabawy – bez żadnej presji, tak, aby nauka była urozmaiceniem i przyjemnością – będą kształtować wyobraźnię i kreatywność.

 https://www.youtube.com/watch?v=5fV0VJW61Gg&feature=youtu.be

Prezentacja zajęć:

Cele

  • Rozwijanie umiejętności myślenia algorytmicznego i problemowego.
  • Poznawanie szerokiego wachlarza dostępnych środowisk programistycznych adekwatnych do wieku.
  • Rozumienie sensu kodowania oraz dekodowania informacji; odczytuje uproszczone rysunki, piktogramy, znaki informacyjne.
  • Posługiwanie się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, w tym także dla wyszukiwania i korzystania z informacji.

logo_mistrzowie2 Działania uczniów, w formie zabawy, będą ukierunkowywane na myślenie i działanie sprzyjające rozwijaniu umiejętności programowania.

W tym roku szkolnym dołączyliśmy do  IV edycji programu Mistrzowie Kodowania.

Walentyna Odzijewicz, Ewa Rymaszewska


„26” programuje i czaruje

W ramach pilotażowego wdrażania programowania w edukacji będzie prowadzona innowacja w ramach realizacji zajęć programowych z matematyki i zajęć komputerowych i zajęć pozalekcyjnych w klasie IV b (w wymiarze 1h tygodniowo). Podstawowym celem i nnowacyjnych działań nauczycieli będzie przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym, przekazanie podstaw programowania. Nacisk położony zostanie na rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, intuicji, wyobraźni, rozumowania i wnioskowania. Głównym oprogramowaniem potrzebnym do realizacji zajęć będzie program Baltie, który w łatwy sposób wprowadza dzieci i dorosłych w świat programowania.

Na zajęciach matematycznych założone cele będą realizowane w następujący sposób:

 

  • uczniowie łatwo i intuicyjnie będą wykorzystywali elementy graficzne, za pomocą których będą tworzyli programy;
  • młodzi programiści będą rozwiązywali zadania, w których będą dodawać i odejmować liczby, porządkować elementy;
  • programowanie będzie wspomagało rozwój uczniów, uczyło ich logicznego myślenia oraz pokazywało, w jaki sposób można aktywnie korzystać z komputera.

Na zajęciach komputerowych założone cele będą realizowane w następujący sposób:

  • uczniowie będą poznawali klasyczne programowanie połączone ze współczesnym środowiskiem graficznym;
  • uczestnicy poznają jak w prosty i efektywny sposób można zaprogramować rzeczy, które w innych językach trwałyby znacznie dłużej i wymagałyby znacznie więcej wiedzy i doświadczeń;
  • młodzi programiści w naturalny sposób nauczą się posługiwać aktualnymi technologiami oraz oprogramowaniem, stosując je podczas pracy;
  • uczniowie poprzez program Baltie i jego środowisko poznają obsługę komputera.

baltie

Sylwia Kondrat, Ewa Przemska


Instytut Informatyki Uniwersytetu w Białymstoku wraz z Departamentem Edukacji Urzędu  Miejskiego organizują zajęcia w Klubie Szkolnych Programistów „INFA”.

Zajęcia są przeznaczone dla dzieci i młodzieży uzdolnionej w kierunkach ścisłych. Zajęcia zostały objęte patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej w ramach programu „Miejsca Odkrywania Talentów”.

Więcej szczegółów: http://ii.uwb.edu.pl/~infa/


Cyfrowa mapa szkół z dostępem do internetu

 

Comments are closed.