Zielona Szkoła klas 5

W dniach 11-14.06.2019 klasy piąte wybrały się na zieloną szkołę w Góry Świętokrzyskie. Celem wyjazdu było poznanie walorów przyrodniczych tych gór oraz ich okolic, obejrzenie różnorodności gatunkowej Świętokrzyskiego Parku Narodowego oraz walorów turystycznych tego regionu.

Pierwszego dnia po przyjeździe i zakwaterowaniu, poznaliśmy otoczenie i w świetnych humorach poszliśmy na kolację.

Drugiego dnia odbyła się wycieczka z przewodnikiem– śladami Stefana Żeromskiego. Pojechaliśmy do Kielc i pierwszym zwiedzanym obiektem było Muzeum Lat Szkolnych Stefana Żeromskiego, gdzie czekała na nas niespodzianka. Znaleźliśmy się nagle w Klerykowie, w carskiej szkole i na stancji uczniowskiej. Mieliśmy szansę porównać szkołę z dyscypliną w dłoni nauczyciela z tą obecną.

Kielce zwiedzaliśmy w oryginalny sposób- mieliśmy grę miejską, w której każdy miał okazję popisać się sprytem i bystrością umysłu.

Jeszcze tego samego dnia odwiedziliśmy Stawczyn (miejsce narodzin Stefana Żeromskiego), Ciekoty– Szklany Dom oraz kapliczkę Św. Katarzyny.

Trzeciego dnia udaliśmy się na Łysą Górę. Trasa łatwa, droga asfaltowa i spacer był przyjemny. Zobaczyliśmy gołoborza – rezerwat ścisły. Na szczycie 595 metrowej góry pani przewodnik oprowadziła nas po benedyktyńskim klasztorze. Zwiedziliśmy dziedziniec i muzeum. Mieliśmy także możliwość krótkiej modlitwy w kaplicy św. Krzyża, gdzie znajdują się cenne relikwie. Po zakupieniu pamiątek ruszyliśmy w dalszą drogę. W Zagnańsku i spotkaliśmy się z najbardziej znanym drzewem w Polsce– dębem Bartkiem. Dąb Bartek jest najsłynniejszym pomnikiem przyrody w Polsce, ma 28,5 m wysokości i ok. 700 lat.

Następnie udaliśmy się do miejscowości Samsonów, gdzie oglądaliśmy ruiny huty i starego pieca do wytopu żelaza.

Wieczorem chętni uczniowie tańczyli na dyskotece, grali w badmintona i siatkówkę.

Czwartego dnia, w drodze powrotnej do Białegostoku odwiedziliśmy Tokarnię– Skansen Wsi Kieleckiej, spacerowaliśmy z przewodnikiem. Muzeum etnograficzne zrobiło na wszystkich duże wrażenie. Ostatnim punktem naszej wycieczki był zamek w Chęcinach. Jest to zamek królewski, który Kazimierz Wielki rozbudował, czyniąc go potężną twierdzą oraz ośrodkiem administracyjnym. Wysłuchaliśmy tam opowieści pani przewodnik, wspięliśmy się na wieże widokową oraz obejrzeliśmy ówczesny skarbiec. Zmęczeni, ale zadowoleni ruszyliśmy w drogę powrotną.

Uczestnicy wycieczki jednogłośnie stwierdzili, że pomimo komarów była to bardzo ciekawa i atrakcyjna wycieczka.

This entry was posted in Aktualności. Bookmark the permalink.